Zmluvy o poskytovaní služieb a elektronického obsahu na diaľku

Publikoval: JUDr. Rastislav Masnyk , JUDr. Ivana Vaculčiaková, 30.01.2023

Zmluvy o poskytovaní služieb a elektronického obsahu na diaľku

Zmluvy o poskytovaní služieb a elektronického obsahu na diaľku

Ak predávajúci včas a riadne poskytol spotrebiteľovi informácie o práve odstúpiť od zmluvy, spotrebiteľ je oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru.

Právo odstúpiť od zmluvy má však spotrebiteľ nielen pri predaji tovaru, ale aj pri uzatvorení zmluvy o poskytovaní služby a zmluvy o poskytovaní elektronického obsahu.

Vývoj nových technológií so sebou priniesol aj nové možnosti pri uzatváraní zmlúv. Zmluvy už často nie sú uzatvárané v papierovej forme v kamennej prevádzke predávajúceho. K uzatvoreniu zmluvy dochádza aj tzv. na diaľku. Prípadne je predmetom samotnej zmluvy poskytovanie elektronického obsahu.

V slovenských podmienkach je platný zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku (z. č. 102/2014 Z.z. v znení neskorších predpisov).

Zákon sa vzťahuje nielen na predaj tovaru (predaj tovarov cez e-shopy), ale aj na poskytovanie služieb či poskytovanie elektronického obsahu, ktorým sú dáta vytvorené v elektronickej podobe – počítačové programy, aplikácie, hry a a pod. Pre úplnosť dodávame, že zákon sa nevzťahuje na poskytovanie všetkých služieb (vyňaté sú napr. poskytovanie finančných služieb, prevod vlastníctva k nehnuteľnostiam, či nájom nehnuteľnosti na účely bývania, zhotovenie stavby a pod.).

Zmluvou uzavretou na diaľku sa na účely tohto zákona rozumie zmluva medzi predávajúcim a spotrebiteľom dohodnutá a uzavretá výlučne prostredníctvom jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie, bez súčasnej fyzickej prítomnosti predávajúceho a spotrebiteľa, najmä využitím webového sídla, elektronickej pošty, telefónu a pod.

Zo zákona plynú pre predávajúceho/poskytovateľa služieb informačné povinnosti vo veľmi širokom rozsahu. Tieto informácie musia byť spotrebiteľom oznámené pred uzatvorením zmluvy, resp. pred tým, ako spotrebiteľ odošle objednávku.

Ak predávajúci včas a riadne poskytol spotrebiteľovi informácie o práve odstúpiť od zmluvy, spotrebiteľ je oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru.

Právo odstúpiť od zmluvy má však spotrebiteľ nielen pri predaji tovaru, ale aj pri uzatvorení zmluvy o poskytovaní služby a zmluvy o poskytovaní elektronického obsahu.

Spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je:

  • poskytnutie služby, ak sa jej poskytovanie začalo s výslovným súhlasom spotrebiteľa a spotrebiteľ vyhlásil, že bol riadne poučený o tom, že vyjadrením stráca právo na odstúpenie od zmluvy po úplnom poskytnutí služby a už došlo k úplnému poskytnutiu služby,
  • poskytovanie elektronického obsahu, ak sa jeho poskytovanie začalo s výslovným súhlasom spotrebiteľa a spotrebiteľ vyhlásil, že bol riadne poučený o tom, že vyjadrením tohto súhlasu stráca právo na odstúpenie od zmluvy.

Pri poskytovaní služieb a elektronického obsahu, ktoré sú často poskytnuté prakticky okamžite po uzatvorení zmluvy, musí teda poskytovateľ okrem iného dbať aj na riadne poučenie spotrebiteľa o strate oprávnenia odstúpiť od zmluvy.

AutoriJUDr. Rastislav Masnyk JUDr. Ivana Vaculčiaková